REVIEWS

 

LEERLINGEN VERTELLEN

Al gauw nadat ik gestart was in de eerste klas van vwo+ was ik het overzicht kwijt. Dat het me niet lukte, maakte me verdrietig. Mijn moeder stelde voor naar huiswerkbegeleiding te gaan. Begin december ben ik gestart. Ik vind het hier fijn. Jolanda neemt de studieplanner met me door, waardoor ik rust krijg in mijn hoofd. Wiskunde vind ik leuk, maar met Engels heb ik moeite. Mijn moeder kan me niet helpen. Hier bij Studiehuis Achterhoek is er altijd hulp. Het huiswerk maken, gaat nu veel sneller. Ik ben hier vier keer in de week. ’s Avonds heb ik weer tijd voor mezelf. Dit jaar ga ik sowieso door met huiswerkbegeleiding. Voor volgend jaar weet ik het nog niet. Misschien kan ik het dan wel zelf?
— Bram (14)

Vandaag is eindelijk mijn cijfer ingevoerd in alluris (het programma waar mijn cijfers worden vermeld). Ik kan met grote vreugde vermelden dat ik mijn propedeuse heb gehaald! Voor wiskunde B heb ik een 6 behaald. Ik ben zeer tevreden over het resultaat gezien het feit dat ik vóór de bijlessen van wiskunde B totaal geen flauw benul had. Ik dank jullie hartelijk voor het flexibel zijn qua afspraken waardoor ik toch de nodige lessen heb kunnen volgen met bijlesdocent Jan. Jan wil ik ook bedanken voor het feit dat hij mij heeft geholpen om mijn propedeuse te kunnen behalen door wiskunde met een voldoende af te sluiten. Met vriendelijke groeten en nogmaals bedankt.
— Tom (15)

“Ik snap niet hoe het kan dat het hier wel lukt…..Ik denk dat het komt doordat ik thuis steeds wat anders doe. Dan weer dit en dan weer dat. Hier kan ik rustig doorwerken.”
— Abby (14)

Tot de vierde klas haalde ik prima cijfers. Daarna gingen mijn resultaten achteruit. Mijn ouders waren niet boos of zo…, wel wilden ze resultaten zien. M’n moeder stelde huiswerkbegeleiding voor. Ik vond ’t maar stom en wilde dat eigenlijk niet. Maar ja, ik wist wel dat ik me thuis niet goed kon concentreren en de verleiding om achter de spelcomputer te gaan zitten was best groot. En dat deed ik ook te vaak. In VWO 4 modderde ik door en ging met de hakken over de sloot over. In VWO 5 ben ik toch maar gestart bij Studiehuis Achterhoek. In het begin heeft Jolanda me geholpen met plannen. Dat terug plannen doe ik nu zelf. Daar heb ik Jolanda niet meer voor nodig. Wel stimuleert ze me en dat voelt wel goed. Alhoewel…, ze is wel mijn stok achter de deur. Vorig jaar kwam ik hier drie keer per week. Nu nog twee keer. Dat is voldoende. Sinds ik naar huiswerkbegeleiding ga, is het thuis veel gezelliger. Mijn ouders zijn dik tevreden. Over een paar weken start ik met mijn examen. Ik sta er goed voor. Hierna wil ik Bos- en natuurbeheer studeren in Wageningen. Daar heb ik zin in.
— Tjerk (18)

Thuis nam ik geen moeite om huiswerk te maken. Ik had gewoon geen zin om te beginnen Ik begon vaak een dag van tevoren. Soms had ik mazzel en haalde ik toch een voldoende. Halverwege de vierde klas ben ik met huiswerkbegeleiding begonnen. Het was deels mijn eigen idee en deels dat van mijn ouders. Het grote voordeel hier bij Studiehuis Achterhoek is dat er geen afleiding is. En het feit dat Jolanda me heeft leren plannen! Dat had ik nog nooit gedaan. Vooral het herhalen van stof vind ik fijn. Nu ben ik veel beter voorbereid en dat geeft een goed gevoel. Trouwens, ik sta er goed voor. Dus eigenlijk heb ik geen zorgen over het aanstaande examen. Ik kom hier twee keer in de week. In het begin startte ik met drie keer. Hulp bij het plannen, heb ik niet meer nodig. Jolanda houdt mijn ouders via mail op de hoogte over de voortgang. Dat gaat heel open. En dat waardeer ik.
— Stijn (16)

OUDERS VERTELLEN

Dag Jolanda,

 Het dekt de lading als ik zeg: er ging een wereld voor mij open. Het is voor mij als ouder heel fijn om in de uitslag van de MILS test onze zoon Max te herkennen.

De uitleg die jij erbij hebt gegeven maakt het zo duidelijk en herkenbaar voor mij. Het valt allemaal op z’n plek. In  plaats van onbegrip en irritaties bij het overhoren, begrijp ik Max nu. Ik begrijp dat het wiebelen en frunniken voor hem nodig zijn om te kunnen concentreren, waardoor het me niet langer irriteert.

 Max heeft veel tijd nodig om woordjes of stukken tekst te bestuderen. Hij heeft van jou nuttige tips gekregen hoe hij effectiever en efficiënter kan leren. Hierdoor houdt hij meer tijd over voor zijn hobby’s en dat vindt Max zeker heel belangrijk, maar wij ook.

 Ik vind het ook fijn dat je ons geattendeerd hebt op hulpmiddelen die Max kunnen ondersteunen bij het leren. Ik heb nooit kunnen bedenken dat zoiets als de kleur van de achtergond van tekst van invloed is op het lezen. Jouw tip voor Max om voor het bestuderen van tekst de achtergrond te veranderen van wit naar oranje d.m.v. een gekleurde cover over de tekst te leggen, gaan hij zeker toepassen!

Bedankt dat Max de test heeft mogen doen en voor jouw heldere en duidelijke uitleg en tips.

Een fijne avond en tot gauw!
— Jeanine Nijhof, moeder van Max (17)

Zo fijn hoe het nu gaat. Hij gaat graag naar jullie  toe en is klaar als hij thuis is. Hij is zelf ook veel ontspannender omdat hij weet dat het huiswerk goed af is. Wij willen een abonnement op Netflix voor hem gaan nemen omdat hij dan een film kan luisteren met of zonder ondertiteling in het engels. Hij vond de luistertoets erg moeilijk. Hopen dat hem dat ook nog helpt. Wij zijn blij dat hij nu wel een goede uitleg, en begeleiding krijgt.
— Moeder van Daan (14)

Jolanda, bedankt voor je hulp, begeleiding, opmerkzaamheid en betrokkenheid! Het heeft ons allemaal geholpen om dit schooljaar goed door te komen.
— Peter, vader van Nick (15)

Wat zijn wij blij dat iemand ons indertijd gewezen heeft op het Studiehuis en dat Niels daar naartoe kon. Ten eerste gaf het in huis weer rust en daarnaast heeft hij baat gehad bij de begeleiding. Zijn cijfers gingen omhoog en waren meer gelijkmatig. Bovendien ging hij er altijd zonder veel moeite/weerstand naar toe. Heel erg bedankt voor de steun die jullie voor Niels zijn geweest en wanneer de situatie zich voordoet, zal ik het Studiehuis Achterhoek zeker bij anderen aanbevelen.
— moeder van Niels (16)

Hoiiii Jolanda!! Je hebt het vast gezien, de mooie vlag!! Dolblij geslaagd onze Wouter Mooie cijfers! Bedankt voor al je hulp en begrip! We zien elkaar nog 
— Sabine, moeder van Wouter (16)

Toen Hanneke in de brugklas havo D begon, is ze vanaf dag één bij huiswerkbegeleiding. Voor haar is die structuur heel belangrijk en ze gaat nooit met tegenzin. Op de basisschool was Hanneke niet zo gelukkig, haar schoolprestaties waren wisselend. Omdat wij weten dat het een slim meisje is, zijn we op zoek gegaan naar antwoorden. De oplettende leerkracht in groep 8 heeft ons goed op weg geholpen. Hanneke heeft een Citotraining gevolgd en deed een Cogmed Training voorafgaand aan het begin van de brugklas. Gaandeweg onze zoektocht hebben we antwoorden gevonden. Jolanda van Studiehuis Achterhoek en samenwerkend orthopedagoog Marianne Klein Hesselink-Koskamp denken goed mee en communiceren open en direct. Als er iets is, krijg ik het direct door via de mail. Inmiddels zit Hanneke veel beter in haar vel. Ze doet het goed op school met gemiddelden van een zeven en hoger. Dat geeft haar zelfvertrouwen een positieve impuls. Tijdens haar tweewekelijkse huiswerkuurtjes bij Studiehuis Achterhoek werkt ze de grote bulk weg. Thuis doet zo ook nog wel wat. Het zou beter zijn als ze drie keer per week naar de huiswerkbegeleiding zou gaan. Maar dat lukt op het moment niet door muziek en sport.
— Judith, moeder van Hanneke (14)

Dochter Isa kan zich moeilijk concentreren; ze is snel afgeleid en vindt plannen lastig. Het leek ons daarom een goed idee haar in de brugklas direct naar huiswerkbegeleiding te sturen. Via-via zijn we bij Studiehuis Achterhoek terechtgekomen. Op het vmbo heb je relatief weinig huiswerk, daarom stapte Isa betrekkelijk snel over van drie naar twee keer huiswerkbegeleiding in de week. Eerlijk is eerlijk, ze heeft niet altijd zin om te gaan. Toch gaat ze trouw, want ze weet dat het structureel en effectief bezig zijn met huiswerk helpt om mooie cijfers te halen. Ze staat er heel goed voor. Een 7,3 gemiddeld en dat voelt fijn.

Onze oudste dochter Britt is in de tweede helft van havo 3 met huiswerkbegeleiding gestart. Op dat moment stond ze op zitten blijven en gooide er met de pet na. We hebben de opties met haar besproken. Of een jaartje overdoen of naar huiswerkbegeleiding. Zus Isa was haar positieve voorbeeld dus de kogel ging snel door de kerk. Inmiddels is het knopje helemaal om. Gewoon, omdat ze zelf ervaart dat het werkt. En wij hoeven haar niet meer achter de vodden aan te zitten. Dat geeft ons en haar rust. Britt volgt zo nu en dan ook een bijles voor wiskunde en scheikunde. Ze geeft zelf aan of dat nodig is. Met het halen van betere cijfers het is weer fijn op school. Tegen andere ouders zou ik willen zeggen. Twijfel niet. Doe het! Natuurlijk zijn er kosten, maar die zijn het waard.
— Marleen, moeder van Britt en Isa

Zo’n beetje een maand na de zomervakantie in de tweede klas van Schaersvoorde vmbo niveau kl gaf Wouter het nadrukkelijk aan. Hij had behoefte aan extra uitleg bij bepaalde vakken. Wij hielpen hem zo af en toe maar gebruikten verkeerde termen zoals ‘plus’ in plaats van ‘erbij. Dat wekte over en weer wat irritatie op. Op school hebben we aangekaart dat Wouter behoefte had aan extra begeleiding. Maar het lukte telkens niet die extra hulp geregeld te krijgen. Het is natuurlijk niet leuk als je ziet dat je zoon er alles aan wil doen om cijfers van rond de 6,1 te verhogen naar rond de 7. Als het niet lukt, is dat niet goed voor het zelfvertrouwen. Jolanda (praktisch onze buurvrouw) van Studiehuis Achterhoek kende ik via via. Na een kennismakingsgesprek is Wouter begonnen. Hij gaat 2 à 3 keer per week naar de huiswerkbegeleiding, vindt het prettig en komt altijd fluitend thuis. De begeleiding is heel persoonlijk, verder houdt Jolanda ons goed op de hoogte. Als er een keer iets is, krijgen we het snel over de mail te horen. Wouter is een serieuze jongen maar ook geen zoetje. Zolang ik merk dat hij z’n best blijft doen, mag hij bij huiswerkbegeleiding blijven. Dit extra steuntje in de rug is fijn voor hem.
— Gerben, vader van Wouter

Hallo Jolanda,

Anne heeft haar eerste rapport gekregen in groep 8. Voor ons spannend, want wij hadden geen idee wat haar vorderingen waren. Maar wat zijn wij trots op haar prestatie!!! Het is duidelijk zichtbaar dat zij ontzettend hard gewerkt heeft, en zeker bij rekenen. Dank zij jullie is zij bij getallen en bewerkingen van een 5,0 naar een 8,2 geklommen. Haar zelfvertrouwen is zeker ook hierdoor gestegen. Wat een prestatie, bedankt voor de goede ondersteuning! Bij meten, tijd en geld staat zij nog op een 5,8. Misschien dat ook jullie hier nog wat aandacht aan kunnen spenderen. Maar wij zijn ontzettend blij met de behaalde resultaten.
— Astrid, moeder van Anne (11)

Beste Jolanda,

Zoals wij hebben afgesproken zou ik nog een terugkoppeling geven over de resultaten van de toetsweek van Isabel  

Scheikunde en geschiedenis opgehaald naar een voldoende (5.8 en 5.6)

Engels opgehaald, naar 5.4 door het halen van een 7.9!!!

Natuurkunde van 4.2 naar 4.9 door het halen van een 6

Biologie viel met een 5.2 tegen. Hier hadden jullie nog zo hard voor geleerd samen zei Isabel.

Alleen Frans weten we nog niet. Echter wij kijken erg tevreden terug op deze toetsweek en een leerzaam traject vanuit jou bijdrage. Nu even ervan genieten en dan hoop ik dat ze realiseert dat ze er nog niet is. Er is zeker een knopje om gegaan bij Isabel. Ik ga kijken hoe de komende tijd gaat en anders tijdig ingrijpen. 

Zullen we het zo afspreken dat ik me meld als ik denk dat je kan helpen? 
— Merel, moeder van Isabel