Wij zijn trots op onze leerlingen: 100% geslaagd!

  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

Wat is beelddenken? (deel 2)

Heb je mijn eerste blog over beelddenken gelezen? Misschien kreeg je door mijn verhaal de indruk dat de wereld is ingedeeld in taaldenkers en beelddenkers. De werkelijkheid is genuanceerder want veel mensen zitten ertussenin, met een (lichte) voorkeur voor beeld óf taal.

Beeldenker is de dupe in huidige onderwijssysteem

Ouders vertellen mij nogal eens: “Het zit er wel in, maar het komt er niet uit!” Dat idee kan een gevoel van machteloosheid veroorzaken zowel bij de ouders als hun kind! Als een kind onder zijn kunnen presteert, kan dat verschillende oorzaken hebben. De manier van lesstof aanbieden is er één van. Datzelfde geldt voor de manier van toetsen. Als die niet bij de leerling passen, oftewel als de manier waarop de leerling informatie verwerkt niet aansluit bij de manier van vragen, dan wordt het voor hem heel lastig. Toch bewijst dat niet dat hij de kennis niet heeft. Echter; de manier van kennis opnemen en reproduceren daarvan passen misschien niet bij zijn manier van kennis opnemen en reproduceren.

Beelddenken tijdlang onbemind

Andere manieren van kennis opnemen worden al decennialang als onzin afgedaan. “Beelddenken, wat een zweverig gedoe. Iemand kan leren of iemand kan het niet!” Vandaar dat lessen klassikaal zijn en zijn afgestemd op de gemiddelde leerling. Lesstof en toetsen worden gemaakt voor en door taaldenkers of door toetsenmakers die hebben geleerd dat er zo getoetst moet worden. Met andere woorden; het is hun overtuiging dat dit dé manier is om snel te testen of de kennis erin zit of niet.

Hoe denkt een beelddenker?

Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen, dus niet in woorden en begrippen. Zij denken sowieso ruimtelijker. Ook denkt de beelddenker associatief, overziet het geheel en bekijkt het vraagstuk van meerdere kanten. Hij voegt vervolgens eigen ervaringen en kennis toe, en ziet logische verbanden. Van het geheel gaat hij naar de kern. Hij vindt het lastig om de beelden in woorden om te zetten vooral als er tijdsdruk is. Dat kan enorm frustrerend voor hem zijn. Een beelddenker is creatief in het bedenken van oplossingen, maar heeft daarvoor meestal meer tijd nodig.

Beelddenkers zijn nodig!shutterstock_101750329 (1)

Mijn mening? “Vraag eerst hoe het voor iemand werkt. Dus; hoe leer jij? Wat werkt voor jou?

Er zijn meer voorkeursstrategieën om te leren. Hoe iemand het meest effectief leert, verschilt per persoon. Daarover later meer.

Jolanda Schmidt Ebbers

Nieuws

Schooljaar 2017-2018: alweer 100% geslaagd!!

Bij Studiehuis Achterhoek zijn ook dit jaar alle examenkandidaten geslaagd! 🙌 Wat een topprestatie. Hun keiharde werken is daarmee beloond en de lange vakantie is begonnen. Daarna starten ze met een vervolgopleiding of kiezen voor een tussenjaar. Huiswerkbegeleiding schooljaar 2018-2019 Onze huiswerkbegeleiding start weer vanaf vrijdag 31 augustus. Heb je vragen tijdens […]

Lees verder