Het rapport is binnen!

Maar een aantal cijfers zijn lager dan nodig. Je weet dat er meer in zit, maar het komt er niet uit.  Het is inmiddels bijna halverwege het schooljaar en er zal écht iets moeten gebeuren.

 

Hoe motiveer je een puber?

Helaas is hier geen pasklaar antwoord op. Vraag een willekeurig puber wat zijn reden is om naar school te gaan is en hij antwoord:  omdat het moet. Niet bepaald een intrinsieke motivatie voor het maken van het dagelijkse huiswerk.

(Ik heb in elk geval nog nooit een leerling horen antwoorden: omdat ik het leuk vind. Wel jammer overigens.)

 

Inzicht

Na bijna 3 decennia werken met pubers constateer ik het volgende :

-        Puber zijn origineel en uniek. Ze hebben een geheel eigen manier van kijken naar wat er om hen heen gebeurt

-        Geen leerling vind het leuk om een onvoldoende te halen

-        Pubers willen duidelijkheid. (Dus hou vol en wees consequent)

-        Ze willen mee beslissen.

 

Weten is begrijpen

Door weten en begrijpen dat voor je puber plannen, consequenties van iets overzien en op langere termijn vooruit kijken (nog) niet tot zijn wereld behoort. Tenzij er een voordeel voor hem bij zit, is uit onderzoek (Eveline Crone http://www.fastfacts.nl/nl/content/eveline-crone-hoe-hersenen-volwassen-worden) gebleken. Dáár kun je als ouder dus mee aan de slag. Wat welke motivatie helpt wel?

 

Socratisch vragen

Socratisch vragen betekent dat je alleen maar vragen stelt en niet meteen met een oplossing komt. Dat kun je op de volgende manier doen (en natuurlijk is het niet na één keer praten verholpen, maar helpt het zeker om verder te komen). Zo zet je hersens op ‘aan’.

Martine Delfos (http://www.mdelfos.nl/2004-postel-pubers.pdf) is een onderzoekster die hier goede dingen over zegt.

 

Voorbeelden van socratische vragen

-        wat heb je wanneer en wat ga je doen?

-        wat heb je daarvoor nodig?

-        hoe werkt het goed voor jou?

-        waar kun je het best je huiswerk maken?

-        valt je dit cijfer mee of tegen?

-        wat kan ervoor zorgen dat je het cijfer naar een voldoende kunt krijgen.

 

Altijd blijven lachen

Maak dus niet het huiswerk van je zoon/dochter. Plan ook niet voor je puber, maar ga samen zitten. Maak hiervoor van tevoren met elkaar een afspraak, ook over de lengte van het gesprek. En natuurlijk: blijf samen lachen 😉.

 

Vragen

Mocht je hier vragen over hebben of meer over willen weten? Bel of mail met Studiehuis Achterhoek. Ervaring genoeg!