21e eeuwse vaardigheden?

Een snel veranderende maatschappij

Iedereen merkt dat de maatschappij in sneltreinvaart verandert. Waar de maatschappij niet zo heel lang geleden nog een industriële samenleving was, wordt het nu steeds meer een kennis- en netwerksamenleving.  Veel mensenwerk wordt overgenomen door robotica, en bij steeds meer werk worden computers en ict gebruikt. Hierdoor veranderen functies, werk, de manier waarop je informatie verwerft, maar ook hoe je communiceert.

 

Wat betekent dit voor jongeren?

De wereld waarin jongeren nu opgroeien en zich staande moeten houden is totaal anders dan de wereld waarin wij als volwassen opgroeiden. Veel banen van toen (en nu) zijn er straks niet meer, andere functies ontstaan en nieuwe vaardigheden moeten geleerd worden. We kunnen niet genoeg doordrongen zijn van de noodzaak om kinderen van nu goed voor te bereiden op de 21e-eeuwse samenleving. De vraag is hoe kunnen we hen daarin kunnen ondersteunen om ze hier op voor te bereiden.

 

Wat is nodig?

Wat we nodig hebben is onderwijs aanbieden op een manier waarbij de leerling leert zelf na te denken. En door kinderen op te voeden op een manier die je soms zelf moet uitvinden. Je kunt niet meer opvoeden zoals je zelf bent opgevoed. Het is tijd om te kijken naar wat er nodig is als voorbereiding op het verdere leven. Het is enorm belangrijk dat deze 21e -eeuwse vaardigheden een volwaardige plek krijgen in het onderwijs, maar ook thuis. Dat is best ingewikkeld.

 

Een omslag in het denken

Ik ben ervan overtuigd dat we toe moeten naar een andere manier van denken. We kunnen natuurlijk niet alles op het bordje van scholen leggen, iedereen heeft een rol hierin. Dat is heel uitdagend, hoe pak je dat aan?

En aantal mensen hebben daar inspirerende en concrete gedachten over.

Claire Boonstra is hier een voorbeeld van.  Zij heeft zichzelf als doel gesteld om samen met allerlei partijen te bouwen aan de fundamenten van het nieuwe onderwijs.

Ook Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid, heeft nagedacht over deze zaken. Hij zegt: Wij leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. Ook bij hem blijft het niet bij een theoretisch verhaal, maar hij laat praktische voorbeelden en oplossingen zien.

 

Laat je verrassen

Wij, de volwassenen, zullen moeten ons verdiepen in de vaardigheden die jongeren van nu nodig hebben om zich staande te houden in deze supersnel veranderende tijd.  Wat zijn de uitdagingen die daarbij komen kijken? Wat is je eigen rol hierin? Het helpt om met elkaar hierover van gedachten te wisselen, erover te lezen en uit te proberen.

Laat je verrassen. Wees nieuwsgierig. Deel. Je wordt er alleen maar wijzer van.