Ja, ik wil effectiever leren!

Meer informatie
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

Wat zeggen ouders

Judith, moeder Hanneke (13)
“Toen Hanneke in de brugklas havo D begon, is ze vanaf dag één bij huiswerkbegeleiding. Voor haar is die structuur heel belangrijk en ze gaat nooit met tegenzin. Op de basisschool was Hanneke niet zo gelukkig, haar schoolprestaties waren wisselend. Omdat wij weten dat het een slim meisje is, zijn we op zoek gegaan naar antwoorden. De oplettende leerkracht in groep 8 heeft ons goed op weg geholpen. Hanneke heeft een Citotraining gevolgd en deed een Cogmed training voorafgaand aan het begin van de brugklas. Gaandeweg onze zoektocht hebben we antwoorden gevonden. Jolanda van Studiehuis Achterhoek en samenwerkend orthopedagoog Marianne Klein Hesselink-Koskamp denken goed mee en communiceren open en direct. Als er iets is, krijg ik het direct door via de mail. Inmiddels zit Hanneke veel beter in haar vel. Ze doet het goed op school met gemiddelden van een zeven en hoger. Dat geeft haar zelfvertrouwen een positieve impuls. Tijdens haar tweewekelijkse huiswerkuurtjes bij Studiehuis Achterhoek werkt ze de grote bulk weg. Thuis doet zo ook nog wel wat. Het zou beter zijn als ze drie keer per week naar de huiswerkbegeleiding zou gaan. Maar dat lukt op het moment niet door muziek en sport.”

Marleen, moeder van Isa (12) en Britt (15)
“Dochter Isa kan zich moeilijk concentreren; ze is snel afgeleid en vindt plannen lastig. Het leek ons daarom een goed idee haar in de brugklas direct naar huiswerkbegeleiding te sturen. Via-via zijn we bij Studiehuis Achterhoek terechtgekomen. Op het vmbo heb je relatief weinig huiswerk, daarom stapte Isa betrekkelijk snel over van drie naar twee keer huiswerkbegeleiding in de week. Eerlijk is eerlijk, ze heeft niet altijd zin om te gaan. Toch gaat ze trouw, want ze weet dat het structureel en effectief bezig zijn met huiswerk helpt om mooie cijfers te halen. Ze staat er heel goed voor. Een 7,3 gemiddeld en dat voelt fijn.

Onze oudste dochter Britt is in de tweede helft van havo 3 met huiswerkbegeleiding gestart. Op dat moment stond ze op zitten blijven en gooide er met de pet na. We hebben de opties met haar besproken. Of een jaartje overdoen of naar huiswerkbegeleiding. Zus Isa was haar positieve voorbeeld dus de kogel ging snel door de kerk. Inmiddels is het knopje helemaal om. Gewoon, omdat ze zelf ervaart dat het werkt. En wij hoeven haar niet meer achter de vodden aan te zitten. Dat geeft ons en haar rust. Britt volgt zo nu en dan ook een bijles voor wiskunde en scheikunde. Ze geeft zelf aan of dat nodig is. Met het halen van betere cijfers het is weer fijn op school. Tegen andere ouders zou ik willen zeggen. Twijfel niet. Doe het! Natuurlijk zijn er kosten, maar die zijn het waard.”

Gerben, vader Wouter (13)
“Zo’n beetje een maand na de zomervakantie in de tweede klas van Schaersvoorde vmbo niveau kl gaf Wouter het nadrukkelijk aan. Hij had behoefte aan extra uitleg bij bepaalde vakken. Wij hielpen hem zo af en toe maar gebruikten verkeerde termen zoals ‘plus’ in plaats van ‘erbij. Dat wekte over en weer wat irritatie op. Op school hebben we aangekaart dat Wouter behoefte had aan extra begeleiding. Maar het lukte telkens niet die extra hulp te geregeld te krijgen. Het is natuurlijk niet leuk als je ziet dat je zoon er alles aan wil doen om cijfers van rond de 6,1 te verhogen naar rond de 7. Als het niet lukt, is dat niet goed voor het zelfvertrouwen. Jolanda (praktisch onze buurvrouw) van Studiehuis Achterhoek kende ik via via. Na een kennismakingsgesprek is Wouter begonnen. Wouter gaat 2 à 3 keer per week naar de huiswerkbegeleiding. Hij vindt het heel prettig en komt altijd fluitend thuis. De begeleiding is heel persoonlijk. Jolanda houdt ons goed op de hoogte. Als er een keer iets is, krijgen we het snel over de mail te horen. Wouter is een serieuze jongen maar ook geen zoetje. Zolang ik merk dat hij z’n best blijft doen, mag hij bij huiswerkbegeleiding blijven. Dit extra steuntje in de rug is fijn voor hem.”

Nieuws

Iedereen is een beetje autistisch

“Wat een autist!” wordt weleens geroepen als iemand anders reageert of geen gewenste of verwachte reactie vertoont. Zo’n opmerking is meestal niet positief bedoeld. Voor mensen die autisch zijn, is dit geen fijne uitspraak. “Uh.. wie is hier nou de autist”, vraag ik me dan af. Er zijn nog veel […]

Lees verder