NIEUW! Training voor brugklassers

Duwtje in de rug
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

Veelgestelde vragen

Hoe vaak kan mijn kind terecht bij Studiehuis Achterhoek?

De eerste 8 weken komt je kind tenminste 3 keer in de week. In die periode krijgt hij vaker een intensievere een-op-een-begeleiding. Dat is nodig omdat hij zich moet bekwamen in zijn persoonlijk beste leermethode. Die beste leermethode hebben we vastgesteld met behulp van het LeerStrategie onderzoek (MILS). Lees meer over de MILS LeerStrategie.

Hoe lang duren de dagdelen bij Studiehuis Achterhoek?

Je kind leiden we op tot meer zelfstandigheid zodat hij op termijn thuis effectiever aan de slag kan. Is je kind klaar met zijn huiswerk, dan meldt hij dat bij zijn begeleider. Is zijn huiswerk gecheckt en akkoord bevonden, dan mag hij naar huis. Als het nodig is, overhoren we je kind.

Onze zoon zit urenlang op zijn kamer te leren. Toch haalt hij lage cijfers. Hoe kan dat?

Lang boven de boeken zitten, is niet hetzelfde als effectief leren. Vaak zijn er verleidingen zoals social media of games die binnen handbereik zijn. Bij ons is het rustig en zijn er geen ver- of afleidingen. De mobiel moet jouw kind inleveren. Daar komt nog bij dat anderen ook serieus aan het werk zijn en dat stimuleert. Lees meer over mobiel-low.

Onze dochter loopt achter met wiskunde. Bieden jullie ook bijles aan?

Jazeker. Je dochter kan bij ons terecht voor bijles in de meeste vakken. Onze eerstegraads (onderbouw) en tweedegraads (bovenbouw) docenten zijn enthousiast, vakkundig en ervaren. Kijk eens naar ons speciale Bijles Plus pakket. Dat biedt veel voordelen.

Ons dochter zit in havo 4. Tot nu toe ging het van een leien dakje. Maar nu blijven de resultaten achter. Kunnen jullie helpen?

Het is een veelvoorkomend fenomeen dat kinderen in de onderbouw goede cijfers halen en later in de bovenbouw problemen krijgen. Ineens moeten ze echt leren en ze weten niet hoe dat moet! De onmacht die ontstaat, uit zich op verschillende manieren. Sommige leerlingen verkrampen en doen niets meer. Anderen daarentegen worden opstandig door de stress. Bij Studiehuis Achterhoek leert deze leerling hoe hij moeten leren. Eerst bepalen we met behulp van het LeerStrategie onderzoek welke leermethode bij hem past. Daarna passen we de Vliegende StartMethode toe.

Onze puber zit uren aan zijn huiswerk en houdt zich gelijktijdig bezig met van alles en nog wat op social media. Omdat we ons er niet mee mogen bemoeien, lopen de spanningen in huis op. De cijfers zijn onder de maat. Kunnen jullie die negatieve spiraal doorbreken?

Voordat een leerling bij Studiehuis Achterhoek start, is er een vrijblijvend intakegesprek met jou en je puber. Tijdens dit gesprek moet je puberzoon of dochter zich verantwoordelijk gaan voelen voor zijn eigen studieresultaten. Omdat goede cijfers beginnen bij een goede manier van leren én werken, bepalen we de leermethode die bij hem of haar past met behulp van het LeerStrategie onderzoek. Daarna passen we de Vliegende StartMethode toe. Kortom; we bieden structuur en handvatten, maar je puber moet het zelf doen. Aan het eind van het intakegesprek beslissen we of we met elkaar in zee gaan.

Vlak voor een toets ontstaat stress en is de sfeer in huis om te snijden. Onze dochter ervaart onrecht; zij heeft te veel huiswerk (leerwerk) en krijgt het nooit in haar hoofd. Waarom is zij niet eerder begonnen, vragen wij ons af. Kan huiswerkbegeleiding helpen?

Wanneer een leerling bij Studiehuis Achterhoek begint, moet ze leren werken met de weekplanner. Daarin nemen we de Magister-agenda over. Je dochter mag zelf inschatten hoeveel tijd zij nodig heeft voor het leren van bijvoorbeeld een repetitie Engels en vervolgens bepalen we samen wanneer ze moet beginnen. Verder leggen we het belang van herhaling uit en bespreken de manier van leren. De beste manier van leren bepalen we aan de hand van het LeerStrategie onderzoek. Daarna passen we de Vliegende StartMethode toe.

Elke dag is het huiswerk een terugkerende irritatie. Als we bij thuiskomst aan onze puber vragen hoe ver hij ermee is, krijgen we een vaag antwoord. Laat op de avond moet er nog van alles gedaan worden. Herkennen jullie dit?

Dit herkennen wij. Ouders vertellen ons dat de rust thuis is teruggekeerd sinds hun puber bij Studiehuis Achterhoek huiswerk maakt en leert.

Hoe vinden de leerlingen het zelf bij Studiehuis Achterhoek?

Lees meer hierover bij de reviews

Ons kind heeft een stoornis in het autistisch spectrum. Kan hij ook bij Studiehuis Achterhoek terecht?

Voor leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum is het belangrijk om zo ‘gewoon’ mogelijk mee te doen met de rest van de klas. Toch is dit vaak lastig. Studiehuis Achterhoek ziet deze leerling niet als ‘leerling met autisme’, maar als een leerling die op bepaalde gebieden wat extra ondersteuning nodig heeft.

Ons kind zit op de basisschool en blijft achter met taal. Wij vragen ons af of hij dyslectisch is. Kunnen we bij Studiehuis Achterhoek terecht om dit te testen?

Als het vermoeden op dyslexie bestaat, wil je vast snel uitsluitsel hebben. Wij kunnen de procedure zonder wachttijd opstarten waarbij onze orthopedagoog analyseert of je kind in aanmerking komt voor een dyslexieverklaring. We testen onder andere het werkgeheugen en de concentratie. Mocht blijken dat je kind in aanmerking komt voor een dyslexieverklaring, dan kunnen we dat aanvragen.

Onze puber zit in havo 3 en heeft geen idee over de profielkeuze. Wat nu?

Studiehuis Achterhoek biedt een Beroepen Interesse Test  (BIT) aan. Die helpt bij het kiezen van een passend profiel.

Staat je vraag er niet bij? Bel ons gerust. We luisteren graag naar je verhaal. Bel: 06-12 25 73 53

Nieuws

Wat is beelddenken?

Onlangs volgde ik op 3 dagen een training in Alkmaar met als doel beelddenkers nog beter te kunnen ondersteunen bij hun leren. Beelddenkers; het is een relatief kleine groep leerlingen, maar het worden er meer. Dat komt onder andere door het toenemende gebruik van social media, games en visueel lesmateriaal. […]

Lees verder