NIEUW! Training voor brugklassers

Duwtje in de rug
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

Wat is beelddenken?

Onlangs volgde ik op 3 dagen een training in Alkmaar met als doel beelddenkers nog beter te kunnen ondersteunen bij hun leren. Beelddenkers; het is een relatief kleine groep leerlingen, maar het worden er meer. Dat komt onder andere door het toenemende gebruik van social media, games en visueel lesmateriaal.

Vermoed je dat jouw kind een beelddenker is? In de komende twee maanden deel ik meer over dit onderwerp.

Wat is beelddenken?

Voor het gemak verdeel ik alle mensen in twee groepen. In de grootste groep vallen mensen die vooral denken in woorden en zinnen; de taaldenkers. De kleinere groep ziet in eerste instantie beelden van gebeurtenissen voor zich en zijn beelddenkers.

Een voorbeeld van beelddenken

Denk aan het woord BOOM. Wat gebeurt er in een hoofd? Ziet iemand letters? Dan is hij een taaldenker. Wie een boom voor zich ziet die ruist in de wind of een vogel die neerstrijkt op een tak, vervolgens denkt aan gebeurtenissen die hij meemaakte en afdwaalt in gedachten. Dat is een beelddenker.

Baby’s zijn 100% beelddenkers

Omdat baby’s nog geen woorden en zinnen kennen, is ieder mens bij geboorte een beelddenker. Alles wat een baby doet en leert, is zintuigelijk. Tijdens de ontwikkeling leert hij wat er bedoeld wordt bij het uitspreken van woorden en zinnen en koppelt een woord aan dat beeld. Het beeld is dus nodig om een taal te leren!

Beelddenker of taaldenker

Heeft een kind aanleg voor denken in taal, dan leert hij praten door klanken te imiteren die hij van volwassenen oppikt. Al lerend past het kind het ordeningsprincipe toe in volgorde van tijd. Maar rond het vierde jaar ontwikkelt ons brein toch een duidelijke voorkeur; beelddenken (visueel leersysteem) of taaldenken (verbaal leersysteem). Een beelddenker ziet direct wat er gezegd wordt. Vaak vindt hij het lastig om gericht te luisteren. Dat komt door de vele beelden die hij ziet. Luisteren gaat over in ontdekkend kijken.

Voordeel beelddenken

Een beelddenker lost over het algemeen een probleem op zonder taal en structuur. Anders gezegd; hij overziet het geheel en handelt meteen. Omdat hij het hele plaatje gelijk doorziet, is hij vaker creatiever en origineler in zijn oplossingen.shutterstock_101750329 (1)

Verschil taaldenker en beelddenker

Een taaldenker denkt, vormt beelden als geheugensteun om iets te vertellen. Hij bedenkt het plaatje bij zijn woorden.

Een beelddenker denkt in beelden. Dat is zijn enige houvast om tot de juiste woorden te komen. Bij de beelden zoekt hij vervolgens de woorden.

 

Wat betekent het taalonderwijs voor een beelddenkende leerling? Hierover later meer…

Wil je mijn blogs in de mail ontvangen? Meld je dan aan via het contactformulier.

Jolanda Schmidt Ebbers

Nieuws

Wat is beelddenken?

Onlangs volgde ik op 3 dagen een training in Alkmaar met als doel beelddenkers nog beter te kunnen ondersteunen bij hun leren. Beelddenkers; het is een relatief kleine groep leerlingen, maar het worden er meer. Dat komt onder andere door het toenemende gebruik van social media, games en visueel lesmateriaal. […]

Lees verder