Schooljaar 2016-2017

100% GESLAAGD!
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header
  • header

Cheyenne over het LeerStrategie onderzoek

Cheyenne (17) – leerling vwo 6

Ik vond het eigenlijk al langer lastig om voor mezelf te bepalen hoe ik het best zou kunnen leren. Dus, toen Jolanda tijdens de intake voor huiswerkbegeleiding voorstelde om direct het LeerStrategie onderzoek te doen, was ik enthousiast. Ik scoorde hoog op woord slim en beweging nodig. Ik scoorde laag op luister slim. Die lagere score bij luister slim betekent dat ik korter dan gemiddeld geconcentreerd kan luisteren. Als de leerkracht lang aan het woord is, dwaal ik af. Ik begrijp nu beter waar dat vandaan komt en waarom ik luistertoetsen zo moeilijk vind. Jolanda heeft me tips gegeven zodat ik als het moet langer aandachtig kan luisteren.

De hogere score bij woord slim betekent dat ik beter dan gemiddeld teksten kan verwerken. Die uitslag heeft me vertrouwen gegeven. Ik maak nu minder samenvattingen en daar was ik eerder best druk mee. Ook vind ik het fijn te weten dat ik zo’n 45 minuten geconcentreerd kan leren. Voor het onderzoek dwong ik mezelf om het toch nog even vol te houden. Nu ga ik na 45 minuten boven de boeken even wat anders doen. Ik ga weg van mijn bureau en haal bijvoorbeeld wat drinken. Het klopt, daarna neem ik beter op. Ik leer nu veel effectiever omdat ik meer inzicht heb gekregen in mijn beste leermethode.”

Marysia, moeder van Cheyenne (17)

“Op de basisschool ging het leren bij Cheyenne heel gemakkelijk. Toen er meer van haar werd verwacht, gaf Cheyenne zelf aan dat ze het soms lastig vond om goed te leren. Ook vertelde ze dat ze af en toe bijna in slaap viel als ze lang achtereen moest opletten in de klas. Tja – wat moet je dan zeggen als ouder? Je komt niet verder dan het advies om toch maar op te letten. De onderzoeksresultaten van het LeerStrategie onderzoek waren ook voor mij heel verhelderend. We hadden wel in de gaten dat Cheyenne met veel gemak leest. Dat ze een concentratieboog heeft van ongeveer 45 minuten, wisten we niet. Wij waren niet zo streng hoor tegen Cheyenne. Maar ze zat er zelf mee dat het soms niet ging zoals ze wilde. Nu we weten wat haar beste leermethode is, kan ze effectiever leren. Het scheelt enorm in tijd dat ze minder samenvattingen maakt. De tijd die ze overhoudt, kan ze aan andere dingen besteden. Ik kan dit onderzoek iedere scholier aanraden. Doe het bij voorkeur aan het begin van de schoolcarrière. Dan heeft je kind er het meest aan.”

 

 

Nieuws

De scholen beginnen weer

Op maandag 28 augustus begint Studiehuis Achterhoek weer! Inderdaad; een week later dan de scholen,. Dat is een bewuste keus, want in de eerste schoolweek wordt nog niet zoveel huiswerk opgegeven. Zo kunnen de leerlingen geleidelijk in het schoolritme komen. Na die, laten we zeggen wenweek, zien we je graag. […]

Lees verder